stagesuggesties
stageverplichtingen |
Drama |
ob |
bb |
datum |
Beoordeling
bijgeleverd: |
Verhaal geanalyseerd (expositie, motorisch moment, ontwikkeling, climax, afwikkeling) en gestructureerd d.m.v. van 5 beelden
Het verhaal verder voorbereid door in beelden, personages en dialogen te denken. Het verhaal verteld en gepraat over vervolgspel.
Het meisje met de zwavelstokjes |
|
X |
16-12-2008 |
Ja (zie analyse verhaal) |
1 beginles geven waarin speltechnieken zijn verwerkt voor het oudere kind.
Tableau vivant |
|
X |
18-11-2008 |
Nee
|
2e les gegeven waarbij werd teruggekeken op de eerste les en een vervolg is gegeven op de eerste les. Hierin speltechnieken verwerkt voor het oudere kind.
Tableau vivant Sinterklaas |
|
X |
22-11-2008 |
Ja
|
Een prentenboek als bron gebruikt om tot spel te komen met jonge kinderen.
Een duizendpoot op sokken |
X |
|
24-03-2009 |
Ja |
Het meisje met de zwavelstokjes
Dit verhaal heb ik verteld vlak voor het kerstfeest op school. De kinderen zaten geboeid te kijken naar mij, terwijl mijn mentor mij filmde. Soms werden de kinderen melig en lette zij niet goed op. Maar door rond te lopen en gebruik te maken van hun namen, kon ik alle kinderen bij mijn verhaal te vertellen. Na mijn vertelling hebben wij gepraat over hoe het verhaal af kon lopen. Ik heb expres een open einde gemaakt, zodat de kinderen hier een beeld over konden vormen. Jammer is dat ik geen tijd heb gekregen om hier een dramales aan te kunnen verbinden.
Beoordeling mentor: Mijn mentor heeft mij gefilmd en heeft niet een beoordeling geschreven. Dit weet Theo van der Reijden.
Tableau vivant
Voor deze les heb ik gebruik gemaakt van de methode Moet je doen, drama. Bij deze les hebben de kinderen geoefend met het maken van een tableau vivant. Eerst hebben de kinderen een denkbeeldig voorwerp uit een denkbeeldige kist gehaald. Zij hebben een begin laten zien van de handeling die met dat voorwerp gemaakt moet worden. Opeens stonden ze stil en moesten de andere kinderen raden wat voor voorwerp het kind uit de kist heeft gehaald. Mijn mentor heeft niet bij deze les gezeten. Zij was bezig met andere dingen, dus heb ik geen beoordeling. Dit vind ik erg jammer, want nu heb ik geen bewijs dat ik deze les gegeven heb.
Tableau Vivant Sinterklaas
De vorige week heb ik de kinderen het tableau vivant geoefend. Bij deze les heb ik de klas in groepjes verdeeld, waarna zij zelf een tableau bedacht hebben. De opdracht was om een stukje te bedenken bij Sinterklaas. De kinderen mochten eerst een seconde of vijf/tien spelen, waarna ze allemaal tegelijk moesten bevriezen.
Een duizendpoot op sokken
Het boek vond mijn mentor iets te moeilijk om mee te beginnen. Zij heeft mij geadviseerd om vaak dramalessen te gaan geven. Deze raad neem ik van harte aan, want ik heb nog veel te leren met het geven van drama.